18 maj 2012

Limekaka med vaniljtäcke

På US mötet i tisdags tyckte jag det var dags att testa lite nya recept. Eftersom mamma köpte en suverän tidning med en massa recept på kakor man kan göra i långpanna, så körde jag på sådana recept.
Det blev en kaka med lime och en med choklad. 
Vad jag förstod så blev kakan med lime mest uppskattad även om jag inte gjorde helt som man skulle... :)
Jag kom på att jag skulle haft i grädde när kakan var i ugnen... ,vaniljtoppingen blev lös och rann ut över bordet när jag hällde på den och jag hade bara 2 lime ;) Men den gick tydligen att äta ändå.

Limekaka
200 g mjukt smör
3 dl strösocker
3 ägg
4 1/2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
skal och saft av 2 lime
3/4 dl grädde
Vaniljtopping
50 g smör
2 1/2 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker
400 g färskost
saft och skal av 1 lime

Gör så här
1. Vispa smör och socker poröst, tillsätt äggen ett i taget, vispa emellan. 
2. Blanda de torra ingredienserna i en skål. Tillsätt rivet limeskal och limesaften samt mjölblandningen och grädden i äggsmeten. Rör till en jämn smet. 
3. Häll smeten i en långpanna med bakplåtspapper. 25x35 cm (du kan använda större, bara att kakan blir mindre och gräddningstiden kortare). Grädda kakan mitt i ugnen 25-35 min. Känn så att kakan är klar. Låt kakan svalna. 
4. Vaniljtopping: Rör smör, flor- och vaniljsocker smidigt. Blanda mer färskost, limeskal och limesaft i. Bred krämen över kakan och skär i bitar. Garnera ev. med limeskivor och limeskal. 




3 kommentarer:

  1. Hur många grader på ugnen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förlåt för det sena svaret, det ska vara 200 grader på ugnen. Men det kanske du redan har tagit reda på på annat vis :)

      Radera