28 december 2011

Katt & djungeltårta

På juldagen var det kalas för mina småsyskon som fyllde 6 och 8 år. När jag frågade dem vad dem ville ha för tårta så fick jag mest mummel till svar men sedan kom dem fram till att Hilma ville ha en Hello Kitty tårta och Klas ville ha en prinsesstårta med en elefant i naturlig storlek på. Svårt att göra i naturlig storlek så det fick bli i lagom tårtanpassad storlek. 

Grunden till båda tårtorna var prinsesstårta med vitt marsipanlock. 
På Hilmas tårta blev det nonstop runt om för att dölja den inte så fina botten där marsipanen inte räckte. Därefter blev det nonstops runt om kanten. 

Klas tårta fick någon slags chokladgodis som fyllning i kanten. 

Hilma ville ju ha en Hello Kitty tårta så då var det bara att hitta en av hennes figurer och börja skapa en. Den är gjord av rosa marsipan, vit sockermassa, strössel, silverkulor och en massa tålamod. 

Likadant fick man göra med Klas elefant fast det fanns ingen mall den här gången. Det blev mer heffaklumpen än en elefant. Den är gjord av mandelmassa som jag själv färgat blå och silverkulor. Anledningen till att den blev lite smulig är att jag satte in tårtorna i kylen och råkade också glömma mandelmassan där i en påse. Inte världens smartaste direkt... :)

Såhär blev Hilmas tårta när den var klar. Hello Kittyn i mitten, egengjorda marsipanhjärtan (ett bakom figuren också), uttryckta bokstäver i marsipan och nonstop godis.  

Såhär blev resultatet på Klas elefant tårta. Elefanten i mitten, runt om gjorde jag lite olika blad i grön marsipan, uttryckta bokstäver i grön marsipan, sedan kom vitlökspressen till användning som djungelgräs eller något runt om. (= 
Blev väldigt nöjd med denna förutom elefanten på vissa ställen och marsipanlocket runt om kanterna på båda sidorna men å andra sidan var det mitt första försök med tårtlock.

Båda tårtorna fick också varsin mini raket (eller vad det nu kan kallas) på sig. 

Haha på julafton gjorde jag även en stor och fet marsipangris av mandelmassa, till äpplet använde jag karamellfärg och till ögon silverkulor. Grisen fick vakta de överblivna chokladgodisarna. Han lyckades dock inte. ;)

Sedan blev det såklart lite nougatcrisp också. Den här gången i rätt storlek och konsistens. 

Undrar ni något är det bara att kommentera inlägget. =)
Några tips och bra idéer på en kul nyårstårta?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar