22 april 2012

Chokladtårtor med chokladfrosting

I fredags fick jag som tur var en anledning att öppna bakskåpet igen. Min kompis fyllde år och jag fick äran att göra tårtan :)
Det blev två ganska lätta tårtor eftersom att tiden inte riktigt räckte till med både bakning, häst och läxor. 
Båda tårtorna är gjorda av helt vanliga kladdkaks bottnar. 
175° - ca 30 min
200 g margarin
4 ägg
2 dl socker
8 msk kakao
2 msk vaniljsocker
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
2 krm salt

Smält smöret & låt svalna. Smöra och bröa en form med löstagbar kant.
Vispa ägg & socker pösigt. Blanda ner de torra ingredienserna & till sist det smälta smöret.
Häll upp i formen & grädda i ugnen ca 30 min. 
Ta bort formen från kakan och lägg den på en bricka. 

Sedan vispade jag bara grädde som jag blandade med kakao och vaniljsocker. 
Godis till ytterkant blev det också :)
På den ena tårtan blev det dessutom en fantasiblomma, jag gav upp rosen efter typ fjärde försöket. =)
På båda tårtorna har jag spritsat chokladkräm.
4-5 dl florsocker
2,5 dl kakao
180 g mjukt smör
1,25 dl mjölk
3 tsk vaniljsocker

Häll allting i en skål och vispa med elvisp. :)












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar