5 oktober 2012

Kanelbullar m. mandelmassa

Hej!
Igår var det ju kanelbullens dag, om det nu är någon som har lyckats missa detta även om det doftade kanelbullar i hela stan. :)
Såklart så bakade jag kanelbullar lite snabbt på kvällen, så vi kunde ha något att fika på när vi kollade på hela sverige bakar.
Problemet ä bara att jag inte är så förtjust i kanelbullar för att dem jämt blir så torra och är bara goda när dem är precis nybakade, trodde jag i alla fall.  För trots det jag har skrivit precis så sitter jag nu här och äter bullar i massor sedan igår! ;) Jag testade kanelbullar med mandelmassa och kavlade dem tunt, mums! Det blev riktigt gott, vilket var över mina förväntningar. Så jag rekommenderar verkligen detta receptet!

ca 16 st normalstora
 Ingredienser:
2 dl mjölk
50 g matfett
1/2 pkt jäst = 25 g
1/2 dl socker
1 krm salt
3 krm mald eller stött kardemumma (valfritt)
5-6 dl vetemjöl








Fyllning:
50 g smör
1/2 dl socker
1-2 tsk kanel efter smak
1/2 tsk vaniljsocker
ca 50-100 g mandelmassa (valfritt, tag efter smak
Pensling:
1 ägg
pärlsocker

Gör så här:

  1. Smält smöret och tillsätt mjölken, låt det bli fingervarmt (37°C)
  2. Smula jästen i en skål
  3. Häll degspadet över. Blanda med en träsked
  4. Tillsätt socker, salt, kardemumma och vetemjöl, arbeta degen tills den släpper skålen, du kan behöva tillsätta mer mjöl
  5. Ställ degen att jäst i ca 10 min under bakduk
  6. Sätt ugnen på 250°C
  7. Ta fram en plåt med bakplåtspapper
  8. Ta upp degen på mjölat bakbord och arbeta den tills den är smidig och släpper bordet utan mjöl
  9. Dela degen i två delar, kavla ut varje del till en rektangel
  10. Lägg hälften av fyllningen på varje del
  11. Riv mandelmassan grovt direkt över degen och fyllningen, tills du har önskad mängd
  12. Rulla ihop degen och skär varje rulle i 8 jämna delar, eller i valfri storlek, lägg dem på bakplåten
  13. Låt bullarna jäst under bakduk
  14. Pensla över uppvispat ägg. Strö över pärlsocker
  15. Grädda dem mitt i ugnen, ca 6 min
  16. Låt bullarna svalna på galler med bakduk över 

Jag kavlade ju bullarna väldigt tunt, då jag inte ville ha stora och torra bullar, torra blev dem inte men istället blev dem lite boll liknade och höga. Men dem var goda även om det inte blev några typiska kanelbullar. Dessutom blev det väldigt många fler än 16 st. :)

2 kommentarer:

  1. Så duktig du är, väldigt duktig. :3
    Kan fortfarande inte sluta tänka på hur fet du skulle varit ifall du åt allt du bakade själv. XD

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar! ;)
      Haha, ja det hade jag, tur att jag inte gör det då. XD

      Radera