20 juni 2012

Chokladcupcakes med gömd chokladfrosting och glasyr

Ett måste att prova för den äkta chokladälskaren säger jag bara! Riktigt goda, till och med jag som inte är så mycket för choklad åt utan problem. Men jag gjorde först och främst dessa på beställning. Sedan blev det smet över som gjorde att jag fick chansen att smaka jag med. :)  Jag fick väldigt fria händer, det ändå som önskades vad att det skulle vara 30 st chokladcupcakes och gärna med någon chokladfrosting på.

Eftersom att jag var tvungen att frakta dem till skolan på moppen så fick jag fundera lite på hur dem skulle se ut för att inte mosas och även innehålla en god kräm. Så jag kom på att varför inte göra dem som semlor? Jag skärde av en bit av toppen på dem och sedan så gröpde jag ur lite av mitten på muffinsen så att jag kunde spritsa krämen där. Som tur var funkade det och när jag satt på locken så såg det ut som om det inte var något i dem.

Nackdelen var att dem istället  blev väldigt tråkiga att kolla på då. Så jag gjorde även lite glasyr som jag spristade över.

Receptet på muffinsarna är mitt vanliga recept. Som ni kan hitta här.
Här är även receptet till chokladfrostingen:
9 dl florsocker
2,5 dl kakao
180 g mjukt smör

1,25 dl mjölk
3 tsk vaniljsocker
Rör ihop allt med en elvisp och sprista eller skeda ut frostingen på cupcakesen.

Glasyren är gjord av florsocker och vatten. Jag har inga mått på det utan det är bara att prova sig fram. Om man vill ha den lösare häller man bara på mer vatten.
På de cupcakesen där glasyren rann ut har jag även lagt på lite kola knäck strössel
.










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar