18 juni 2012

Nötchokladrutor med chokladtopping

Dessa smarriga chokladkakor är perfekta för chokladälskaren!
Själv är jag inte så mycket för choklad så det var inte en av mina favoriter men helt klart godkända. :)
Jag gjorde dessa tillsammans med vaniljrutorna med lime, båda serverades på US mötet som jag hade hos mig. Receptet på vaniljrutorna hittar du här.
Recept:
150 g mörk choklad
175 g mjukt smör
4 1/2 dl socker
4 ägg
2 1/2 dl vetemjöl
3/4 dl kakao
1/2 msk vaniljsocker
1 krm salt
2 dl grovhackade hasselnötter
Chokladglasyr:
200 g choklad med nötter (går att göras på vanligt choklad också, eller så tillsätter du nötter.)
1 1/2 dl vispgrädde

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader.
1. Smält chokladen. Rör smör och socker poröst. Tillsätt äggen ett i taget, under omrörning. Blanda i chokladen.
2. Blanda mjöl, kakao, vaniljsocker och salt. Sickta ner det i smeten. Rör ihop till en slät smet.
3. Bred ut smeten i en långpanna med bakplåtspapper, 22x30 cm. Tar du en större plåt plir kakorna inte lika höga och gräddningstiden minskas, men det funkar lika bra. Strö på nötterna.
4. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 30 min. Låt svalna.
5. Chokladglasyren: Hacka chokladen grovt. Koka upp grädden. Ta från värmen, tillsätt chokladen och låt smälta under omrörning. Ställ den att svalna och tjockna. Det tar lite tid så ställ den gärna i kylskåpet, passa bara så att den inte blir hård.
6. Bred glasyren på kakan och skär den i bitar.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar